čtvrtek 29. září 2016

Čajové plantáže, Ella Rock a Little Adam´s Peak

Ze Sigyriye jedeme autobusem zpět na jih do Kandy a pak chceme pokračovat na východ do hor vlakem. Čeká nás celodenní cesta. V autobuse nám chce dát výběrčí vyšší cenu, protože jsme ale už jeli tam, tak známe cenu. Kuba to vyjednává a nakonec se nám výběrčí vyhýbá a vypadá to, že po nás zaplatit ani nechce. Až vyskakujeme z Kandy z autobusu, tak vyskočí za náma a chce nakonec už jen místní cenu.

V Kandy čekáme na vlak, který má dorazit z Colomba, hlavního města, a pokračovat směr Ella. Tímto vlakem máme jet celý den, protože jsme ale lístky nekupovali dost dopředu, nemohli jsme si místo ve vlaku zarezervovat. Těsně před příjezdem nám mění nástupiště a na vlak spěchá tolik lidí, že se s Jakubem sobě ztrácíme. Než se už v jedoucím přeplněném vlaku najdeme, není to nic příjemného. Ani jeden jsme místo k sezení nenašli. Sedáme si nakonec na zem a opíráme se zády o sebe. Po nějaké době mě pouští mladý místní kluk sednout vedle paní s děckem. Dítko se ale nemůže uvelebit a pořád dává svoje nohy na mě. Nakonec pouští paní sednout i Kubu. A sezení a stání si tak během celodenní jízdy vystřídáme.
Celkově při cestování ve vlaku i v autobuse na Srí lance místní celkem často pouští turisty sednout. Stejně tak pouští sednout i mnichy, ti ale zase pouští sednout turisty. Takže v tom, kdo bude sedět v autobuse nebo vlaku funguje hierarchie  místní- mnich- turista.
Taky jsme odkoukali od místních trik, jak získat místo v přeplněném vlaku. Okna vlaku jsou většinou otevřená. Když vlak přistaví, místní nejprve prohodí batoh na nějakou volnou sedačku a až pak se rvou dovnitř už k zabranému sedadlu.

Do Elly přijíždíme večer. Na ubytování potkáváme Francouze Alpa a Agath a dvě Holanďanky. Vyrážíme společně na večeři a pár piv. Na Srí Lance je pivo docela drahé a často ho ani na lístku nemají a musíte se zeptat obsluhy zvlášť. Licence pro prodej piva je zde poměrně drahá a nutný je také doklad o jeho řádné koupi. Proto to majitelé restaurací řeší většinou takto.

Vstáváme v šest ráno a společně s Agath a Alpem se vydáváme na výlet na Ella Rock. Prvně bloudíme po městě sem a tam. Nakonec nám podle mapy přijde nejjednoduší jít podél kolejí ke stanici Kithal Ella, odkud stezka vede.

Koleje využívá jako stezku taky spousta místních.

Výhled z vlakového mostu.

Jeden místní nám nabídne, že jde stejnou cestou a že nám ukáže kudy jít. Vycházíme s ním prvně čajové pahorky s několika domky pro kobry. Na stromech mají hnízda divoké včely.

Dál jdeme lesem. Přicházíme k prvnímu výhledu odkud jde vidět na nedalekou horu Little Adam´s Peak.

Na vrchol vedou dvě cesty jedna delší a pozvolná a druhá strmější, rychlejší.

Na vrcholu nás vítá skalní pejsek Dingo.

Vrchol je skalnatý a je odsuď nádherný výhled na město i hory.

Dolů sestupujeme strmou cestou a pak po stezce z výhledy. Máme výhled i na vlakový most, na kterém jsme se na začátku cesty fotili.

Náš průvodce nás nakonec doprovází celou cestu a dovede nás až ke schovanému vodopádu s dalším krásným výhledem. Chce po nás za to ale samozřejmě posléze příspěvek.

Na oběd dáváme menší pauzu a odpoledne se vydáváme ještě na procházku na Little Adam´s Peak. Liják se nás snaží odradit, ale neodradí.

Na Little Adam´s Peak vede cesta mezi čajovými políčky. Ze začátku je stezka vyasfaltovaná nebo tvořena betonovými panely, později přechází v užší pěšinu.

Výhled na protější Ella Rock, na které jsme byli ráno.

V pozadí Muzeum čaje a vrchol.

Výhled a slunce pomalu zapadá.

Se západem slunce přicházíme zpátky do vesnice. Večer se ještě s Alpem a Agath vydáváme do doporučené restaurace na kari.